Czemu siatkówka to sport właśnie dla ciebie?

Nie musisz uprawiać sportu profesjonalnie, aby zacząć trenować siatkówkę. Siatkówka to świetny sport, który może przypaść do gustu wszystkim osobom, niezależnie od wieku i doświadczenia. Można w nią grać cały rok {Najlepsze miejsca w Łodzi}, gdyż świetnie się sprawdza zarówno na świeżym powietrzu jak i w warunkach halowych. Oprócz zwykłej przyjemności z gry zespołowej, siatkówka dostarcza również wielu korzyści zdrowotnych.

Po pierwsze, jest to świetna metoda pozwalająca spalać zbędne kalorie. 45 minut gry w siatkówkę pozwala spalić prawie 600 kalorii, czyli jeden pełny posiłek. Co więcej, usprawnia siłę mięśni i ich rozciągnięcie. Czynności fizyczne wymagane podczas gry w siatkówkę wzmacniają górne partie ciała, ramiona, ręce, uda, mięśnie brzucha i łydki. Siatkówka poprawia koordynację pomiędzy rękoma i oczami, zwiększa refleks i poprawia równowagę. Oprócz tego ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie zespołowe i komunikację. Jest po prostu fajną rozrywką, która wzmacnia relacje między ludźmi. Często amatorskie zawody siatkówki pozwalają na budowanie więzi podczas różnego rodzaju wyjazdów i aktywności.

Jak w przypadku każdego sportu, również i podczas tej gry istnieje ryzyko urazów i kontuzji. Te najczęstsze można podzielić na dwie kategorie: nadwerężenia i urazy. Nadwerężenia dotyczą głównie ścięgien łokcia, nadgarstka, więzadła lub ścięgna Achillesa oraz bóle kręgosłupa. Urazowe uszkodzenia obejmują zwichnięcia barku lub jego separację, zwichnięcia lub skręcenia łokcia, nadgarstków, złamania palców, zerwanie ścięgna Achillesa, więzadeł, uszkodzenie chrząstki kolana, czy przepuklinę dysków.

Aby zapobiec tego typu urazom, zawodnicy powinni w szczególności:

– przed rozpoczęciem właściwej gry wykonywać rozgrzewkę, na którą powinno składać się rozciąganie i lekkie ćwiczenia aerobowe,

– brać udział w treningach elastyczności, treningu siłowym, szkolenia ze skoków, szybkości i zwinności i treningu wytrzymałościowym,

– nosić odpowiednie buty z podeszwą antypoślizgową,

– zadbać o porządek na boisku. Wyeliminować śliskie punkty (w grze halowej) i poszukać, czy w piasku lub na trawie nie znajdują się niepożądane przedmioty takie jak szkło, kamienie itp.,

– w przypadku urazów, przeznaczyć odpowiedni czas na rekonwalescencję

– zapewnić organizmowi odpowiednią ilość wody w trakcie i po treningu.

Całościowy program treningowy przygotowujący do gry w siatkówkę może znacząco wpłynąć na zmniejszenie liczby i intensywności urazów oraz wzmocnić siłę wybicia, wysokość podskoku, wytrzymałość, szybkość i zwinność na boisku. W ramach przygotowań zawodnicy powinni wykonać obowiązkowo poniższe czynności:

– rozciąganie dolnych kończyn, barków i pleców,

– wykonywać ćwiczenia wzmacniające na mięśnie brzucha, nóg i ramion,

– trenować skoki, w tym skoki boczne i blokady,

– korzystać z treningów wytrzymałościowych, takich jak bieganie czy pływanie.

Gra w siatkówkę może poprawiać nastrój, zredukować stres, poprawić pewność siebie, poczucie własnej wartości i wpłynąć na pozytywny odbiór własnego ciała. Będąc częścią zespołu gracze mogą wzajemnie zachęcać się podczas treningów oraz w trakcie gry, aby każdemu dać spróbować swoich sił i wspólnie doprowadzić do wygranej.

Jeśli jednak trenowanie siatkówki nie jest dla ciebie, włącz na próbę telewizor i obejrzyj mecz naszej reprezentacji {Wydarzenia sportowe}. Może złapiesz bakcyla!